تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۲۹۰۵۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
 تداوم خدمات رسانی به مردم خوزستان در پی بارش شدید باران

  خدمات رسانی دستگاه‌های امدادی، خدماتی و گروه‌های مردمی و جهادی به مناطق متاثر از آبگرفتگی بر اثر بارش شدید باران از روز گذشته تا کنون به صورت شبانه‌روزی در اغلب مناطق استان و اهواز ادامه دارد.

  ۲ سامانه بارشی سنگین در فاصله زمانی کوتاهی طی ۱۰ روز اخیر در استان فعال شد که همین اتفاق باعث گردید تا مجراها و شبکه فاضلاب اغلب شهرستان های استان و به ویژه اهواز جوابگوی دفع این میزان آب سطحی را نداشته باشد.

اداره کل هواشناسی خوزستان از چند روز گذشته نسبت به فعالیت این سامانه قوی بارشی در استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود و درهمین راستا استاندار حضور چندین جلسه را با مدیران استان برای آماده باش دستگاه های امدادی و خدمات رسان برگزار کردند.

به دستور استاندار خوزستان تا مساعد شدن شرایط جوی هیچ مدیری در استان نباید مرخصی بگیرد و باید همه پای کار باشند.

نماینده ولی فقیه و استاندار خوزستان طی ۲ روز اخیر به صورت میدانی در مناطق دچار آبگرفتگی حضور دارند و از نزدیک بر روند خدمات رسانی به مردم نظارت می کنند.

 

بارش رحمت الهی در کنار برخی مشکلاتی که ممکن است به همراه داشته باشد اما دریچه امیدی برای ذخایر آبی و کشاورزی استان نیز هست.

هلال احمر، آتش نشانی، شهرداری و گروه های جهادی در تلاش هستند تا هر چه سریعتر آب های سطحی روان در معابر اهواز و برخی شهرهای استان جمع آوری شود.

با دستور استاندار خوزستان امروز دوشنبه به دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی در برخی مناطق ادارات شهرستان های اهواز و کارون تعطیل شدند.

**نشست شبانه استاندار خوزستان برای خدمات رسانی هر چه بهتر به مردم

استاندار خوزستان بامداد امروز دوشنبه با حضور در شهرداری اهواز که با حضور مدیران مربوطه برگزار شد روند دفع آب های سطحی در اهواز را بررسی نمود.

علی اکبر حسینی محراب در این نشست بر بسیج امکانات و نیروها به منظور شتاب بخشیدن به روند تخلیه آبگرفتگی‌های اهواز تاکید کرد و گفت: شرایط معابر درگیر با آبگرفتگی‌ها و همچنین اقدامات و تمهیدات مربوطه با این شرایط با جدیت درحال بررسی و نظارت است.

وی اظهار کرد: تمام امکانات و تجهیزات ارگان ها و شرکت ها باید در جهت رفع آب های سطحی مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار خوزستان گفت: انتظار داریم که قبل از هر اقدامی اطلاع رسانی به مردم انجام شود تا آنها با مشکل مواجه نشوند. باید با مردم به صراحت صحبت کرد و اطلاعیه لازم را صادر نمود تا متوجه خطر شوند.

حسینی محراب گفت: در مواقع بحران همه مسئولان باید در یک راستا حرکت کنند و با تشکیل ستاد بحران جریان همدلی را تقویت و آسیب شناسی لازم را انجام دهند و در این مواقع باید با جدیت از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کرد.

 

مدیریت در کارها برای رفع آب گرفتگی ها بسیار مهم است

استاندار خوزستان ادامه داد: مدیریت در کارها بسیار مهم است و باید با همفکری و همدلی نسبت به رفع آب گرفتگی ها اقدام کرد تا تلاش‌ها به موفقیت ختم شود. باید هماهنگی ها و تقسیم کار به وضوح روشن باشد تا با مشکل مواجه نشویم.

وی افزود: اولویت دستگاه های خدمات رسان جلوگیری از ورود آب باران به منازل باشد تا مردم به زحمت نیافتند.

حسینی محراب گفت: قصور و کوتاهی از هیچ ارگانی پذیرفتنی نیست و همه باید در خدمت مردم باشند.

بسیج امکانات و نیروهای شهرداری اهواز برای دفع هر چه سریعتر آب‌های سطحی

شهرداری اهواز از تمام امکانات و تجهیزات خود و ظرفیت سازمان آتش نشانی این شهرستان برای رفع آبگرفتگی استفاده کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به اینکه جمع آوری آب های سطحی یکی از اولویت‌های شهرداری است گفت: تمام تیم‌های عملیاتی ما در حال کار هستند تا تردد شهروندان در شهر دچار چالش نشود.

علی شمس بیان کرد: تخلیه آب از معابر شهر در حال انجام است و با گذشت زمان، دفع آب‌های سطحی با روند بهتری امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: با توجه به آبگرفتگی‌های موجود در برخی خیابان های شهر، با کمک سازمان آتش‌نشانی، جلوگیری از ورود آب جمع شده ناشی از بارندگی‌ها به منازل مردم را در دستور کار قرار دادیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز ادامه داد: در برخی مناطق به دلیل فرسودگی لوله ها، آب وارد منازل شد که تیم های امدادی ما فوری وارد عمل شدند.

وی با اشاره به آبگرفتگی در نقاط مختلف شهر گفت: تمام هشت منطقه شهرداری اهواز در آماده باش بوده تا دفع آب‌های سطحی با سرعت بیشتری همراه باشد.

شمس گفت: با توجه به اینکه از ساعت ۱۲ امشب، بارش باران مجددا آغاز می‌شود با استفاده از امکانات و تجهیزات شهرداری و سایر ارگان ها، اقدامات لازم در جهت رفاه حال شهروندان را انجام می دهیم.

 

جمع‌آوری آب‌های سطحی توسط ۱۳۳ پمپ مکنده و تانکر

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: کار تخلیه آب در مناطق چهار، پنج و ۶ سخت تر از بقیه نقاط است اما با این وجود به دنبال رفع آبگرفتگی هستیم.

 

وی افزود: ۳۳ پمپ به همراه یکصد تانکرهای مکنده شهرداری، در حال جمع آوری آب از سطح شهر هستند. همچنین آتش نشانی به صورت ویژه در حال تخلیه آب از خیابان ها است.

شمس گفت: با توجه به اینکه خروجی آب مشخص است، برای دفع آب از سطح شهر نیاز به زمان است که امیدوارم پس از بارندگی دوم کار تخلیه آب به سرعت انجام شود.

۱۰ شهرستان خوزستان درگیر آبگرفتگی هستند

شهرستان‌هایی که در مرکز و یا شمال شرق استان واقع هستند شاهد بیشترین میزان بارش باران و آبگرفتگی بودند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: ۱۰ شهرستان استان در پی بارش شدید باران درگیر آبگرفتگی هستند که امدادرسانی به این مناطق در حال انجام است.

امیر عباس نجفی بیان کرد: از روز گذشته تا کنون به ۵۰۰ نفر متاثر از آبگرفتگی در استان امدادرسانی شده است.

وی گفت: ۱۰۷ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به مردم پای کار هستند و تیم‌های واکنش سریع نیز در اهواز برای ارائه خدمت فعالیت دارند.

نجفی ادامه داد: در پی صدور هشدار هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران به ویژه در مرکز و شمال شرق استان جلسات مدیریت بحران با استاندار و شعب هلال احمر استان برای آماده‌باش نیروها و خدمات رسانی هر چه بهتر و بیشتر به مردم انجام شد.

وی با اشاره به استفاده از تجهیزات امداد و نجات سیلاب در استان گفت: در برخی مناطق اهواز آب وارد خانه‌های مردم شده و نیروهای هلال احمر در حال خروج آب از خانه‌ها هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به اسکان اضطرای تعدادی از مسافران نوروزی گرفتار در آبگرفتگی مسجد سلیمان افزود: متاسفانه عشایر همواره در بارندگی‌ها دچار آسیب و یا خسارت می‌شوند به همین دلیل امدادرسانی به این قشر نیز مد نظر است.

حفظ پایداری و کیفیت آب شرب طی بارندگی اخیر در خوزستان

یکی از دغدغه های مردم در شرایط نامساعد آب و هوا دسترسی به خدماتی همچون برق و آب است که با وجود بارش شدید باران قطعی برق و آب در استان رخ نداد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص گفت: تلاش می‌شود که پایداری و کیفیت آب شرب را در بارندگی اخیر حفظ کنیم.

عادل سواری اظهارکرد: بر روی دریاچه سد رامشیر نیز تاسیسات پمپاژ آب به منظور مصارف شرب وجود دارد که در هنگام آماده‌سازی برای کنترل سیلاب ما را ملزم می‌کند تا اندازه‌ای دریاچه را تخلیه کنیم که سیلاب مدیریت شود و پمپ‌های ایستگاه شرب بتوانند روشن بمانند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بارندگی‌های اخیر تصریح کرد: ۲ نشست کمیته مدیریت بحران شرکت در روزهای ۲۶ و ۲۸ اسفند ماه جهت آمادگی کامل برای مدیریت سیلاب، آمادگی ماشین آلات سبک و سنگین و استقرار در محل سد شهدای رامشیر، مانور کامل دریچه‌های سد آسک هندیجان و سد شهدای رامشیر و سد انحرافی رامهرمز، مانور دیزل ژنراتورهای سدها و ایستگاه‌های پمپاژ زهکش، شیفت بندی مدیران جهت حضور ۲۴ ساعته در سدهای انحرافی رامشیر، آسک و رامهرمز از جمله این اقدامات بوده است.

سواری افزود: مهار و مدیریت سیلاب با دبی پیک ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه در سد رامشیر، مهار و مدیریت سیلاب با دبی ۶۵۰ مترمکعب بر ثانیه در سد آسک و ۳۵۰ مترمکعب در سد انحرافی رامهرمز، بازدید مشترک با مدیرعامل شرکت آب جنوب شرق از تاسیسات پمپاژ آب شرب سد آسک به منظور پایداری تامین آب شرب هندیجان، حضور و بازدید روزانه و مکرر در سدهای رامشیر و آسک هندیجان، تشکیل گروه در فضای مجازی و رصد لحظه‌ای دبی رواناب‌ها و رودخانه ها و سدهای تحت پوشش بخش دیگری از این اقدامات در کنترل سیلاب اخیر بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی سازمان آب و برف خوزستان اضافه کرد: عملیات تثبیت پاشنه سد جره که در اثر آبشستگی سیلاب‌های قبلی به وجود آمده بود و پایداری سازه سد را تحت تاثیر قرار می داد نیز پایان یافت.

وی خاطر نشان کرد: تخلیه دریاچه سد شهدای رامشیر قبل از بارندگی ۲۹ اسفند به منظور مدیریت سیلاب نیز یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته بوده است.

رفع آب گرفتگی‌های اهواز به طور ضربتی در حال انجام است

تمامی دستگاه‌های خدماتی و امدادی و مسئولان مربوطه در اهواز و استان پای کار هستند تا در زمان کمتری آب های سطحی را دفع کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران خوزستان با اشاره به فعالیت گروه های جهادی برای رفع آب گرفتگی های ناشی از بارندگی امروز اهواز گفت: همه دستگاه‌ها وارد کار شده و رفع آب گرفتگی‌های معابر به طور ضربتی در حال انجام است.

محمد خانچی در خصوص آخرین وضعیت استان پس از بارندگی‌ها بیان کرد: در سطح استان مشکل چندانی نداریم و کارها به خوبی و با مدیریت جهادی در حال انجام است.

وی در خصوص شرایط اهواز پس از بارندگی دوم بیان کرد: در برخی از نقاط شهر با آبگرفتگی مواجه هستیم که نیروهای دستگاه‌های مختلف در حال تلاش برای رفع آب گرفتگی‌ها هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران خوزستان گفت: اکنون در حال امداد رسانی به مردم هستیم و مجموعه ای از گروه‌های جهادی، بسیج و سازمان‌های مردم نهاد پای کار آمده اند.

وی افزود: از آنجا که شدت بارندگی‌ها بسیار بوده، با تمام ظرفیت مشغول رفع آب گرفتگی ها هستیم و موفق شدیم بخش زیادی از معابر و مسیرها را خالی کنیم.

خانچی با بیان اینکه تا تخلیه کامل معابر، وسط میدان هستیم و خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم گفت: شرایط موجود برای ما قابل قبول نیست اما اگر تدابیر لازم انجام نمی‌شد، با این شدت بارش ممکن بود شرایط ناگواری پیش آید.

سپاه پای ثابت خدمات رسانی در حوادث و بحران ها

سپاه استان همواره در تمامی حوادث و یا بحران‌هایی که در استان رخ می‌دهد در کنار سایر دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی و کمک به مردم پای کار است.

سپاه اینبار نیز برای کمک به رفع هرچه سریعتر آبگرفتگی در مناطق مختلف استان ورود کرده است.

فرمانده قرارگاه منطقه ای کربلا از فعالیت این قرارگاه برای دفع آب‌های سطحی در چهار منطقه شهر اهواز خبر داد.

سرتیپ پاسدار احمد خادم سیدالشهدا بیان کرد: با توجه به بارش های اخیر اهواز، مجموعه سپاه و بسیج به یاری ستاد بحران استان آمده و کار تخلیه آب در چهار منطقه یوسفی، کوی آل صافی، بازارچه صدف و کوی مشعلی را انجام می دهد.

وی بیان کرد: با توجه به شدت بارش ها در ۲ روز اخیر، به وسیله ۱۰ دستگاه لجن‌کش کار جمع آوری روان آب‌ها را انجام می‌دهیم.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا گفت: با هماهنگی صورت گرفته، همه دستگاه‌های خدمات رسان به یاری شهرداری و آبفا آمده و در تلاش برای رفع آبگرفتگی ها و جلوگیری از ورود آب به منازل هستیم.

وی افزود: مجموعه سپاه و بسیج همواره در کنار مردم بوده و خود را خدمتگزار آنها می دانیم همچنین در شرایط سخت و بحرانی هیچ موقع مردم را تنها نمی گذاریم.

 

استفاده از ۱۵ تانکر برای خروج آب های سطحی در اهواز

سازمان آتش‌نشانی اهواز به دستور شهردار در زمان آبگرفتگی برای دفع آب‌های سطحی در کنار امدادرسانی حوادث ورود می‌کند.

در آبگرفتگی اخیر اهواز سازمان آتش‌نشانی موظف به جمع‌آوری آب‌های سطحی در سه منطقه بسیار حساس ادهم، ملاشیه و سپیدار شده است.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این خصوص گفت: ۱۵ تانکر برای جمع‌آوری آب‌های سطحی ناشی از بارش باران در سه منطقه اهواز به کار گرفته شده است.

ابراهیم قنبری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به دستور شهردار اهواز نیروهای آتش‌نشان به همراه تجهیزات در سه منطقه سپیدار، ملاشیه و ادهم اهواز مستقر هستند.

وی گفت: ۶۰ نیروی آتش‌نشان به همراه ۱۵ تانکر و ۲۲ پمپ کف‌کش در این مناطق برای دفع آب‌های سطحی در حال فعالیت هستند.

قنبری اظهار کرد: تمامی مدیران و مسئولان استان و اهواز نیز به همراه نیروهای امدادی در مناطق آب گرفته اهواز به صورت میدانی پای کار هستند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: پمپ‌ها در مناطقی مستقر شده تا با مکش آب از ورود آب به خانه‌های مردم جلوگیری شود و تا کنون گزارشی مبنی بر ورود آب به خانه‌ها گزارش نشده است.

قنبری بیان کرد: روز گذشته بخش زیادی از آب‌های سطحی جمع آوری شد اما با بارش باران صبح امروز دوباره حجم زیادی آب وارد معابر شده است.

وی تاکید کرد: تا زمان رفع کامل آبگرفتگی در کنار مردم شریف اهواز هستیم و از شهروندان درخواست می‌شود از تردد غیرضروری خودداری کنند و تا حد امکان از وسایل برقی به دلیل نوسان برق کمتر استفاده کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار